Digitization of Walery Rzewuski’s Glass Negatives
Commissioned by one of Poland’s most respected museum institutions for the purpose of digitally archiving original glass negatives.
The contract did not allow for the presentation of the photographed objects, but I can reveal their creator and invite you to explore his work:
Walery Rzewuski – social activist and resident of Kraków, above all a portrait photographer.
The negatives I digitized span various periods of his career, dating roughly a century and a half ago, between 1860 and 1890.
Digitizing glass negatives demands a specialized technical approach. For this project, we used both reflective and transmissive light photography: reflective light to fully document the physical condition of the objects, and transmissive light to capture the image itself—the visual interpretation recorded on the negative.
Equipment used for digitization:
- Fujifilm GFX 100S II camera with Fujinon and Phase One lenses
- specialized flash lighting to ensure optimal illumination
This setup delivered the highest quality digital capture by enabling:
- very short shutter speeds
- low ISO sensitivity settings
- optimal aperture selection
Output file formats:
- RAW files in .EIP (Capture One)
- .tiff and .jpg files
- .jpg thumbnails for preview and integration into the client’s archival software
- RAW files in .EIP (Capture One)
- .tiff and .jpg files
- .jpg thumbnails for preview and integration into the client’s archival software
Quality control:
A specialized transparency target was placed on each negative to verify faithful reproduction of tones and colors.
Digitization is only part of the process. Equally important is the storage of the materials under strictly controlled temperature, humidity, and other environmental conditions. All of this ensures that the original objects—created over 150 years ago in a technology whose long-term durability was unforeseeable at the time—are preserved for future generations.
These original glass negatives are more than photographic documents; they are windows into the past and testaments to the pioneering years of portrait photography in Poland. Digitization gives this priceless cultural heritage new life while documenting the physical state of the objects using contemporary archival standards.
In summary, this commission was a great honor, and the positive outcome of the quality control attests to my expertise—in both color work (graphic design and photography) and the photographic craft itself.
__________________________________________
Digitalizacja negatywów szklanych Walerego Rzewuskiego
Zlecenie dla jednej z najbardziej szanowanych instytucji muzealnych w Polsce, w celu cyfrowej archiwizacji oryginalnych negatywów szklanych.
Umowa nie przewidywała możliwości prezentacji fotografowanych obiektów, jednak mogę zdradzić ich autora i wyszukanie jego prac:
Walery Rzewuski – działacz społeczny i mieszkaniec Krakowa, przede wszystkim jednak fotograf portretowy.
Negatywy które digitalizowałem pochodzą z różnych okresów jego twórczości, oscylując mniej więcej półtora wieku temu, czyli lat 1860-1890.
Digitalizacja negatywów szklanych wymaga szczególnego podejścia technicznego.
W przypadku tego projektu zastosowano fotografię w świetle odbitym, która pozwala na pełne udokumentowanie fizycznego stanu obiektów, oraz w świetle przechodzącym, w którym digitalizowany jest obraz – sama interpretacja wizualna utrwalona na negatywie.
Sprzęt wykorzystany do digitalizacji:
- aparat Fujifilm GFX 100S II z obiektywami Fujinon oraz Phase One
- specjalistyczne światło błyskowe zapewniające optymalne oświetlenie.
- aparat Fujifilm GFX 100S II z obiektywami Fujinon oraz Phase One
- specjalistyczne światło błyskowe zapewniające optymalne oświetlenie.
Ta konfiguracja sprzętu i obiektywów zapewniła najlepszą jakość obrazowania cyfrowego, czyli:
- krótkie czasy migawki
- praca na niskich czułościach ISO
- optymalna przysłona
- praca na niskich czułościach ISO
- optymalna przysłona
Formaty plików wynikowych:
- pliki RAW .EIP (Capture One)
- .tiff, .jpg,
- miniaturki .jpg do wglądu i wykorzystania przez klienta w programach archiwizacyjnych
Kontrola jakości:
do weryfikacji jakości digitalizacji wykorzystano specjalistyczny wzornik do materiałów transparentnych, umieszczony na kliszy fotograficznej.
do weryfikacji jakości digitalizacji wykorzystano specjalistyczny wzornik do materiałów transparentnych, umieszczony na kliszy fotograficznej.
Digitalizacja to tylko fragment procesu. Równie istotny jest sposób przechowywania materiałów, w których kontrolowana jest temperatura, wilgotność i inne parametry środowiskowe. Wszystko to po to, aby zachować dla kolejnych pokoleń oryginalne obiekty, które powstały ponad 150 lat temu w technologii o której trwałości nikt nie myślał w momencie jej tworzenia.
Oryginały negatywów szklanych to nie tylko dokumentacja fotograficzna – to okno w przeszłość, świadectwo pionierskich lat fotografii portretowej w Polsce. Digitalizacja pozwala na zachowanie tej bezcennej spuścizny kulturowej dla przyszłych generacji, jednocześnie dokumentując fizyczny stan obiektów metodami zgodnymi ze współczesnymi standardami archiwizacji.
Oryginały negatywów szklanych to nie tylko dokumentacja fotograficzna – to okno w przeszłość, świadectwo pionierskich lat fotografii portretowej w Polsce. Digitalizacja pozwala na zachowanie tej bezcennej spuścizny kulturowej dla przyszłych generacji, jednocześnie dokumentując fizyczny stan obiektów metodami zgodnymi ze współczesnymi standardami archiwizacji.
Reasumując, zlecenie to było dla mnie wielkim zaszczytem, a pozytywny wynik kontroli pracy, poniekąd potwierdzeniem moich kompetencji, zarówno tych wyniesionych z wieloletniej pracy z kolorem (grafika i fotografia), jak i samą fotografią.




