Digitization of Walery Rzewuski’s Glass Negatives

A commission for one of the most respected museum institutions in Poland – Museum of Photography in Krakow – carried out as part of a two-year project titled:
“Conservation, Digitization, and Dissemination of Walery Rzewuski’s Negatives from the Collections of the Museum of Photography in Kraków.”

The project involved specialized conservation research, as well as the preservation, digitization, and online publication of one hundred unique glass negatives from the 1860s–1880s by Walery Rzewuski.

My assignment included the digital archiving of the original glass negatives created by the Museum’s patron himself, Walery Rzewuski.

Although the agreement did not allow for the public presentation of the photographed objects, I am sharing a gallery dedicated exclusively to the negatives I had the opportunity to work with:

Who was Walery Rzewuski? He was a social activist and a resident of Krakow, but above all (from my and the Museum’s perspective) a portrait photographer. The negatives I digitized come from various periods of his work, roughly dating back one and a half centuries, i.e., from 1860 to 1890.

Digitizing glass negatives requires a special technical approach. For this project, reflected light photography was used to fully document the physical state of the objects, as well as transmitted light photography, which captures the digitized image — the visual interpretation recorded on the negative itself.

Equipment used for digitization:
- Fujifilm GFX 100S II camera with Fujinon and Phase One lenses
- specialized flash lighting providing optimal illumination

This equipment and lens configuration ensured the highest quality of digital imaging, such as:
- short shutter speeds
- operation at low ISO sensitivities
- optimal aperture settings

Output file formats:
- RAW .EIP files (Capture One)
- .tiff and .jpg files at various resolutions for viewing or use in archival and inventory software

Quality control:

a specialized transparent material standard placed on the photographic film was used for digitization quality verification.

Digitization is only one part of the process. Equally important is storage, where temperature, humidity, and other environmental parameters are monitored. All this preserves the original objects, created over 150 years ago with a technology whose durability was not considered at the time.

The original glass negatives are not only photographic documentation — they are a window to the past, a testimony to the pioneering years of portrait photography in Poland.

Digitization preserves this priceless cultural heritage for future generations while documenting the physical condition of the objects using contemporary archival standards.
In summary, this commission was a great honor for me, and the positive outcome of the quality control partly confirmed my expertise gained from many years of working with color (graphic arts and photography) as well as photography itself.
__________________________________________

Digitalizacja negatywów szklanych Walerego Rzewuskiego

Zlecenie dla jednej z najbardziej szanowanych instytucji muzealnych w Polsce
 Muzeum Fotografii w Krakowie, w ramach dwuletniego projektu
„Konserwacja, digitalizacja i upowszechnianie negatywów Walerego Rzewuskiego ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie”.
Projekt obejmował przeprowadzenie specjalistycznych badań konserwatorskich, zabezpieczono, zdigitalizowano i udostępniono online sto unikalnych negatywów szklanych z lat 60.–80. XIX wieku autorstwa Walerego Rzewuskiego.
Moje zlecenie, obejmowało cyfrową archiwizację oryginalnych negatywów szklanych, autorstwa samego patrona Muzeum, czyli Walerego Rzewuskiego.
Umowa nie przewidywała możliwości prezentacji fotografowanych obiektów, jednak udostępniam galerię poświęconą wyłącznie negatywom z którymi było mi dane pracować:
Kim był Walery Rzewuski? - krakowskim działaczem społecznym i mieszkańcem tego miasta, ale także, a raczej przede wszystkim (z perspektywy mojej i Muzeum) fotografem portretowym. Negatywy które digitalizowałem pochodzą z różnych okresów jego twórczości, oscylując mniej więcej półtora wieku temu, czyli lat 1860-1890.
Digitalizacja negatywów szklanych wymaga szczególnego podejścia technicznego.
W przypadku tego projektu zastosowano fotografię w świetle odbitym, która pozwala na pełne udokumentowanie fizycznego stanu obiektów, oraz w świetle przechodzącym, w którym digitalizowany jest obraz – sama interpretacja wizualna utrwalona na negatywie. 

Sprzęt wykorzystany do digitalizacji:
- aparat Fujifilm GFX 100S II z obiektywami Fujinon oraz Phase One
- specjalistyczne światło błyskowe zapewniające optymalne oświetlenie.

Ta konfiguracja sprzętu i obiektywów zapewniła najlepszą jakość obrazowania cyfrowego, czyli:
- krótkie czasy migawki
- praca na niskich czułościach ISO
- optymalna przysłona

Formaty plików wynikowych:
- pliki RAW .EIP (Capture One)
- .tiff i .jpg o różnych rozdzielczościach, np. do wglądu, czy wykorzystania w wszelkiego rodzaju programach ewidencjonujących czy archiwizacyjnych

Kontrola jakości:
do weryfikacji jakości digitalizacji wykorzystano specjalistyczny wzornik do materiałów transparentnych, umieszczony na kliszy fotograficznej.

Digitalizacja to tylko fragment procesu. Równie istotny jest sposób przechowywania materiałów, w których kontrolowana jest temperatura, wilgotność i inne parametry środowiskowe. Wszystko to po to, aby zachować dla kolejnych pokoleń oryginalne obiekty, które powstały ponad 150 lat temu w technologii o której trwałości nikt nie myślał w momencie jej tworzenia.

Oryginały negatywów szklanych to nie tylko dokumentacja fotograficzna – to okno w przeszłość, świadectwo pionierskich lat fotografii portretowej w Polsce.
Digitalizacja pozwala na zachowanie tej bezcennej spuścizny kulturowej dla przyszłych generacji, jednocześnie dokumentując fizyczny stan obiektów metodami zgodnymi ze współczesnymi standardami archiwizacji.

Reasumując, zlecenie to było dla mnie wielkim zaszczytem, a pozytywny wynik kontroli pracy, poniekąd potwierdzeniem moich kompetencji, zarówno tych wyniesionych z wieloletniej pracy z kolorem (grafika i fotografia), jak i samą fotografią.

You may also like

Back to Top